جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | 29 March 2024

تمیز کردن کفش چرم با ۵ روش ساده و خانگی

چرم یکی از جنس‌های مرغوب برای ساخت وسایل شخصی مانند کیف، کفش، کمربند، کیف پول و غیره محسوب می‌شود و به دلیل دوام و کیفیت بالا می‌تواند برای سال‌های طولانی به عنوان وسیله محبوب مورد استفاده قرار گیرد.

در بین این وسایل چرمی، کفش آسیب‌پذیرتر است و از آنجایی که با اشیا و سطوح مختلف در تماس قرار دارند، سریع‌تر کثیف می‌شود. اگر از روش‌های صحیح آگاه نباشید، تمیز کردن کفش چرم به یک فعالیت خسته کننده و گاها ناموفق تبدیل می‌شود. ولی زمانی که با ترفندهای ساده و درست آشنا شوید، به سادگی می‌توانید کفش چرم خود را مثل روز اول سالم نگه ‌دارید.

تميز كردن كفش چرم

با روش‌های کاربردی علاوه بر آنکه گرد و غبار و کثیفی را از کفش چرم پاک می‌کنید، ظاهر صاف و براقی به آن می‌دهید. بهترین نکته در رابطه با روش‌های ساده تمیز کردن کفش چرم این است که نیازی به خرید واکس یا براق‌کننده‌های گران‌قیمت ندارید و می‌توانید با استفاده از مواد طبیعی کفش چرم خود را تمیز کنید.

روش‌های تمیز کردن کفش چرم

کفش چرم

بهترین روشی که می‌توان معرفی کرد تا کفش چرم در وضعیت مناسب نگهداری شود، رسیدگی به آن بعد از هر بار استفاده است. البته این مراقبت اغلب نادیده گرفته می‌شود، ولی باید بدانید با هر بار پوشیدن کفش مقداری آلودگی روی آن جمع می‌شود که ممکن است به چرم آسیب بزند. پس چه اقدامی باید انجام داد؟

۱- تمیز کردن کفش چرم با برس یا دستمال

نحوه تميز كردن كفش

اولین توصیه برای تمیز کردن کفش، پاک کردن گرد و غبار و آلودگی از سطح چرم است. این مرحله را با استفاده از برس نرم یا دستمال پارچه‌ای انجام دهید. اگر کفشتان بندی است، برای نتیجه بهتر، بندها را به صورت جداگانه و با آب و صابون بشویید تا کاملا تمیز شوند.

تميز كردن كفش چرم عسلي

برس زدن کفش را در جهت‌های مختلف انجام دهید. فراموش نکنید که باید فشار ملایمی به سطح چرم وارد شود تا گرد و غبار و کثیفی‌های چسبیده به آن، از بین بروند. بعد از برس کشیدن، با یک دستمال پارچه‌ای خشک، سطح چرم را پاک کنید.

۲- استفاده از آب و سرکه سفید

شستن کفش چرم با آب

محلول آب و سرکه سفید لکه‌های ایجاد شده روی کفش چرم را از بین می‌برد. در واقع این لکه‌ها هستند که باعث کدر شدن و کثیف بودن کفش می‌شوند. فراموش نکنید که محلول باید به طور یکسان روی سطح چرم پخش شود. اگر آب و سرکه را فقط روی لکه‌ها استفاده کنید، ممکن است لکه‌های جدیدی به وجود آیند.

کفش چرم

بعد از آنکه چرم را به محلول آغشته کردید، با استفاده از دستمال تمیز و خشک، آن را پاک کنید. سپس کفش را در معرض آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

۳- روغن زیتون

روغن زیتون

کاربرد روغن زیتون برای کفش چرم، نرم‌تر و براق شدن آن است. پس اگر احساس می‌کنید چرم کفشتان کدر شده و ظاهر کثیفی دارد، حتما از این ترفند استفاده کنید. روغن زیتون را می‌توانید با خیال راحت جایگزین واکس یا دیگر محصولات مراقبتی کفش کنید.


تمیز کردن کفش چرم با روغن زیتون

برای این منظور کافی است چند قطره روغن زیتون روی کفش بریزید و با استفاده از دستمال نرم و تمیز، روغن را روی سطح چرم پخش کنید.

۴- پودر تالک (پودر بچه) برای از بین بردن لکه روغن

پودر بچه

لکه‌های روغن روی سطح چرم کاملا مشهود هستند ولی خوشبختانه باید بدانید که این لکه‌ها به راحتی و با استفاده از پودر تالک یا همان پودر بچه از بین می‌روند. این ماده چربی را جذب می‌کند و موجب جلوگیری از ایجاد لکه روی هر سطحی می‌شود.

از بین بردن لکه روغن کفش چرم

  • ابتدا لکه روغن روی کفش چرم را با استفاده از دستمال نخی خشک پاک کنید تا رطوبت و خیسی آن از بین برود. زمان تمیز کردن چربی و روغن مراقب باشید، چون اگر دستمال را بیش از حد روی کفش بمالید، باعث پخش شدن روغن می‌شود.
  • در مرحله بعد پودر تالک را روی قسمت مورد نظر بریزید و اجازه دهید شب تا صبح به همان وضعیت باقی بماند.
  • صبح روز بعد کفش را تکان دهید تا اضافی پودر روی زمین بریزد و سپس با استفاده از برس نرم، باقیمانده پودر روی کفش چرم را پاک کنید.

۵- استفاده از پوست موز

پوست موز

آیا فکرش را می‌کردید که بتوانید با استفاده از پوست موز کفش چرم خود را تمیز کنید؟ این ماده طبیعی که اغلب مواقع دور انداخته می‌شود، برای اهداف مختلف خانه نیز کارایی دارد. ترکیبات موجود در پوست موز ذرات و جرم تجمع یافته روی چرم را از بین می‌برد و باعث براق شدن آن می‌شود.

تمیز کردن کفش چرم با موز

  • پوست موز را بردارید و قسمت سفید داخلی آن را روی کفش چرم بمالید.
  • سپس یک دستمال نخی بردارید، آن را روی چرم بکشید تا جرم و کثیفی از بین برود و سطح کفش براق‌تر شود.
  • در نهایت کفش را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

چگونه قسمت داخلی کفش چرم را تمیز کنید؟

نحوه تميز كردن كفش چرم روشن

بعد از آنکه قسمت خارجی کفش خود را تمیز کردید، حالا باید به سراغ داخل کفش چرم بروید تا از گسترش میکروب، قارچ، آلودگی و بوی نامطبوع جلوگیری شود. شاید تصور کنید این قسمت از تمیز کردن کفش چرم ضرورتی ندارد، ولی باید بدانید که عرق پا و باکتری‌هایی که درون کفش باقی می‌مانند از دلایل اصلی بوی ناخوشایند و عفونت‌های پا هستند.

جوش شیرین برای تمیز کردن کفش چرم

  • ابتدا یک دستمال بردارید، آن را با استفاده از آب و چند قطره آمونیاک مرطوب کنید.
  • سپس قسمت داخلی کفش را با دستمال مرطوب تمیز کنید و کفش را در سایه قرار دهید تا خشک شود.
  • بعد از گذشت مدت زمانی که کفش خشک شد، مقدار زیادی جوش شیرین داخل آن بریزید. کفش را به خوبی تکان دهید تا این پودر به صورت یکنواخت در همه قسمت‌ها پخش شود و همه سطوح داخلی را بپوشاند.
  • کفش را به همین صورت تا روز بعد نگه دارید. صبح بعدی، باقی‌مانده جوش شیرین را خالی کنید و دور بریزید.


بهترین واکس چرم

در نهایت هم به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از بوی نامطبوع پا می‌توانید از محصولات بهداشتی و مراقبتی پا مانند پودر خوشبوکننده مخصوص استفاده کنید.

با مطالعه این ترفندها می‌توانید به راحتی کفش چرم خود را تمیزتر و سالم‌تر نگهداری کنید. همان‌طور که متوجه شدید این روش‌ها بسیار ساده و ارزان هستند و مواد مورد استفاده‌شان همیشه در دسترستان قرار دارد. پس تنبلی را کنار بگذارید!


منبع: دیجی کالامگ